Setkání

Setkání na téma „open source ve školství“ se budou konat čtyřikrát do roka, první se odehrálo 1. března 2012 v Olomouci. Setkání organizuje Liberix, o.p.s., za podpory Jednoty školských informatiků a vybrané školy. Níže najdete výstupy jednotlivých setkání. Více informací poskytneme na info@liberix.cz

První setkání: 1. března 2012, Olomouc

Naše reportáž: První setkání učitelů používajících open source se konalo v Olomouci

6 komentářů u “Setkání

  1. Open Office / Libre Office je ve srovnání s Microsoft Office jako dětská pistolka ve srovnání se samopalem. Používám aktivně a hodně oboje. Dokud open source bude podceňovat user experience a usability tak, jak to dělá doposud (programujou ho programátoři pro programátory a ne pro uživatele), nebude rozšířený.

    Kdyby Microsoft podporoval možnost provozovat MS Office na Linuxu a poskytoval ho za rozumnou cenu pro koncového uživatele, tak bych koupi MS Office považoval za dobře vynaložené peníze.

    Honza

    • Používám rovněž obojí a aktivně a nechápu podceňování přístupnosti.
      Dokud MS nepřišel s ribbonem, tak byla rozhodně na straně OO.org (nebo máte logické vysvětlení proč formát stránky je lepší nastavit v „Soubor -> Vlastnosti“, než „Formát -> Stránka“?
      S ribbonem je orientace pro BFU opravdu mnohem snadnější, pokud však jednou za rok chcete využít pokročilejší funkci, je to o dost složitější.

      Pokud chci dělat s hromadnou korespondenci, použiji Word.
      Pokud chci zapisovat matematické vzorce, použiji Writer.
      Pokud chci rychle analyzovat rozsáhlou datovou tabulku, použiju Excel.
      Pokud chci vytvořit funkci s vnořenými vzorci, použiji Calc.
      Pokud chci vytvořti efektni prezentaci, použiji PowerPoint.
      Pokud chci tvořit prezentaci efektivně, použiji Impress (minimálně kvůli vlastním klávesovým zkratkám).

      Pokud chci vlatní představám dodat punc odbornosti, použiji v české větě několik anglických slovíček 😉

      • >> použiji v české větě několik anglických slovíček 😉

        Jako např. ribbon, BFU? 😉

        Ber to tak, že některá slova znáš pouze (či primárně) anglicky a jejich český překlad ti zní divně. Pokud děláš v mezinárodní firmě, často ten český překlad ani neznáš. Nebo ho nedokážeš správně použít – viz např. přístupnost, která se myslím používá jako překlad „accessibility“ (tedy přizpůsobní user interface pro zdravotně postižené lidi), nikoli „usability“, která se překládá jako „použitelnost“. Než začneš machrovat,

        Pěkný článek např. tady: http://www.apaddedcell.com/what-s-the-difference-between-usability-and-accessibility).

        A ještě ohledně použití anglických slov:
        Jak tvrdí titulek nahoře, jedná se o „Web pro linuxové učitele“, tedy IT vzdělané lidi. Myslíš si, že si lékaři vzájemně v diskuzích vyčítají, když někdo použije „fraktura“ místo „zlomenina“? O odbornějších termínech ani nemluvě.

      • Pokud chci vytvářet textový dokument, použiji Word.
        Pokud chci zapisovat matematické vzorce, použiji TeX.
        Pokud chci pracovat s *jakýmikoli* vzorci nad daty, použiju Excel.
        Pokud chci vytvořit tabulku, u které mám zajištěné, že po vytištění bude vypadat tak jak jsem si představoval, použiji Excel.
        *Efektní* prezentace jsou pro lamy 🙂 já potřebuju prezentace *efektivní* (viz např. http://suewebik.net/sklad/prezentace-godin.rtf).
        Pokud chci *tvořit* prezentaci efektivně, použiji Powerpoint – Impress jsem zkoušel a byla to fakt katastrofa.

        • Pokud chci vytvářet textový dokument, použiji Writer – vždy mi stačil, je zadarmo, v případě potřeby ho najdu v internetové kavárně, ve StudenAgency apod. – proč by zde kupovali MS Office? Proč by zbytečně utráceli? Chápu je. Máme stejně zbytečně utrácet ve školách, v úřadech, v knihovnách?
          Pokud chci zapisovat matematické vzorce, použiji Math z OpenOffice – práce s ním je snadná a rychlá.
          Pokud chci pracovat s *jakýmikoli* vzorci nad daty, použiju Calc – nidky mě ještě nezklamal.
          Pokud chci vytvořit tabulku, u které mám zajištěné, že po vytištění bude vypadat tak jak jsem si představoval, použiji Calc.
          *Efektní* prezentace jsou pro lamy 🙂 já potřebuju prezentace *efektivní* – souhlasím, klidně použiji Impress – chvíli sice trvalo, než jsem si na něj zvyknul, ale teď je pro mě práce s ním velmi snadná. Nebo použiju prezi (zdarma na netu, viz první prezentace na této stránce nahoře) – rozhodně se obejdu bez Powerpointu.
          Za lamu už dnes beru spíš toho, kdo se neobejde bez MS Office.

    • To bych rád věděl, v čem je *objektivně* LibreOffice Writer jako dětská pistolka. Dělám teď dumy na praktickou typografii s Writerem a Wordem. Objektivně:
      * Word neumí popisky obrázků. Vloží text do textového pole pod obrázek. Při posunu, přesunu nebo jakékoliv jiné „prostorové“ změně se snadno dostane „popisek“ pryč od obrázku. Ještě nedávno dokonce vkládal text do odstavce pod obrázek.
      * Writer vytvoří automaticky rámec s vlastnostmi obrázku a do něj vloží orázek i popisek. Rychlé a bezproblémové.
      * Word neumí iniciály. To co dělá, je vyříznutí prvního písmene z odstavce, vložení do textového pole a jeho jednorázové napozicování na konkrétní místo. Musí se to klikat po jednotlivých odstavcích, znemožní to vyhledávání, nedá se to dodatečně upravit a je to nevratné (musím mazat pole a dopisovat ručně písmenka.
      * Writer má iniciálu jako vlastnost odstavce.
      * Word má sice šablony titulních stran, ale obsahují hrubé typografické chyby.
      * Word nemá styly stránek,. vše se nastavuje ručně neustále dokola a lze jen na celý dokument nebo od určitého místa dál. Vysázet v tom knižku je za trest (děláme se studenty).
      * Zkuste najít ve Wordu číslování stránek až od druhé strany a ne na titulní. Průměrně inteligentní student gymnázia je zmaten z pojmů konec stránky vs. konec oddílu. Co je to oddíl? A následně ještě hledat, pod kterým tím hloupým ribbonem je skrytá změna číslování. Ve Writeru stačí dát ukončit stránku a nastavit číslo. I méně inteligentní student má za chvíli sám nalezeno.
      * Zkuste napsat studijní materiál, ve kterém popíšete cestu v menu s ribbonem. Nejlépe, pokud potřebujete ukázat detailní nastavení, tedy kliknout na ten malý neviditelný flek v pravém dolním rohu třeba u stylů.
      * Nechejte studenty ve Wordu a Writeru, ať najdou „Možnosti nastavení automatických oprav“. Klidně se vsadím, že zatímco ve Writeru to už budou mít všichni, tak ve Wordu jen ti, co tu už někdy dávno hledali…

      Nevypsal jsem zdaleka vše, ale Word je připravený poskytnout hotová nastavení pro lidi, kteří píšou texty v délce dopisu. Kdokoliv chce psát rozsáhlejší text (seminárku, diplomku…), ten se v něm ztratí. Za uživatelsky přívětivý může Word označit jen někdo, kdo ho používá deset let a Writer ještě neviděl.

Komentáře nejsou povoleny.