Pro někoho možná trochu provokativní otázka, protože je stále dost lidí, kteří považují open source ze nedostačující software. A my, kteří věříme, že je to skvělý potenciál pro úspory a inovace, přemýšlíme, proč vlastně tolik lidí použití „volně šiřitelného softwaru“ nedoceňuje nebo rovnou odmítá.
Pokud překleneme logické důvody, totiž že ho zodpovědní lidé buď rovnou odmítají, nebo o něm prostě nevědí (těch je asi většina), otevře se široké pole působnosti pro firmy, které mohou free & open source software (FOSS) ve školách implementovat. Ale dělají to málo a samotné školy často nic takového nepoptávají. Proč?
Různě vysoké náklady
I když má FOSS nízké pořizovací náklady, může mít provozní náklady, které za nízké označit nelze. Pokud se zavádí nový software, je potřeba upravit datové struktury, postupy a zaškolit lidi. Lze předpokládat, že jen málo uživatelů bude nadšeno z nových programů, které se budou muset učit ovládat. Velmi záleží na osobnosti člověka, který tuto změnu ztělesňuje, jeho empatii a schopnosti odstranit většinu bariér. A stejně tak samozřejmě záleží na podpoře ze strany vedení školy, a to nejen formální, ale i neformální. A ano, ten člověk to nemá dělat o prázdninách, tedy, pardon, o dovolené.
Nevhodné programy
Dalším problémem mohou být odlišné programy plnící stejnou funkci, i když na to lze uživatele připravit již dlouho předem. Mnoho open-source programů je multiplatformních (OpenOffice.org/LibreOffice, Mozilla Firefox), takže význam operačního systému pro uživatele klesá – má smysl pro správce (snadnost správy, dostupnost technologií) a zřizovatele (nákladová položka). Operační systém tedy hraje stále menší roli a aplikace lze používat velmi často bez ohledu na systém. Mnoho aplikací je webových (WordPress, Moodle) nebo přímo běží v cloudu (Dokumenty Google), takže pojem „operační systém“ zde nemá své místo.
Technické obtíže
Mohou také nastat technické problémy – z diskuzí vím o tom, že problémy (ale řešitelné) bývají s nastavením přihlašování uživatelů, se sdílením tiskáren a hlavně se spouštěním vzdělávacích programů, které jsou určeny výhradně pro Windows. K tomu slouží Wine a jeho pečlivě vyladěná konfigurace, kterou lze ovšem pro každý program přepínat pomocí tzv. lahví.
Chybějící exemplář
Pak je samozřejmě blokem program, který nelze spustit emulovaně a nemá ani svou bezplatnou variantu.
- Bývá to účetnictví, i když existují multiplatformní ekonomické systémy.
- Bývá to informační systém školy, i když existují otevřená řešení používaná ve školách jinde ve světě.
- A může to být speciální vzdělávací program, který škola koupila za mnoho peněz. Právě proto by mohla na výrobce tlačit, aby jej připravil také pro jiné operační systémy.
Další emotivní důvody
No a jedním z posledních důvodů, které mě napadají, jsou:
- není důvod přecházet
- bojíme se
- takové rozhodnutí by nemělo „politickou“ podporu
Zapomněl jsem na něco? Jak je to u vás? Jak situaci vylepšovat, tedy motivovat školy k používání open-source softwaru?
No řešení aplikací přes Wine je trošku old-school a dobré na doma, v organizaci jako je škola se mnohem víc vyplatí mít Xen App a.k.a. Citrix. 🙂 Ten server tam někde ve sklepě stejně poběží a když se na něj strčí KVM, nebo Citrix Xen Server. Server tak může plnit jak svůj původní účel z jednoho virtuálního stroje a servírovat aplikace z druhého virtuálního stroje.
A já osobně bych tedy v organizacích jako jsou školy,… raději viděl větší nasazení VDI a.a.a DaaS – Desktop as a Service, myslím si že pro školní organizace je to úplně ideální řešení pro snížení operativních nákladů, snížení administrativního overheadu…
Marku, určitě lze souhlasit, ale obávám se, že realita je trochu old-school. Pokud někde mají Linux, vzápětí následuje Wine. V drtivé většině to připravují správci v rámci samostudia a své dovolené (a zadarmo nebo za pár korun). Zcela absentuje nabídka open-source firem, případně vše diriguje zřizovatel, pokud jde také o zájmy nějaké počítačové firmy, která „má“ školu vybavit. O technologii jde až na posledním místě, bohužel.
důvod pro win č.1
Kdysi jsem přemýšlel nad nasazením wine pro Bakaláře, ale protože každá verze wine se chová trochu jinak, zavrhnul jsem to. Bakaláři prostě musí jet pořád, je to hlavní databáze školy. Tento soft používá většina škol a nevypadá to, že by byl někdy přepsán do něčeho rozumnějšího než je foxpro a mssql (nejspíš dojde ke zvednutí verze foxky, áno …). Takže to máme jeden povinný winserver a mssql + caly nebo external connector.
důvod pro win č.2
UIV. Znáte? Shromažďují data o studentech, kdy se narodili, kam chodili na základku, data o přijímacím řízení, data o průběhu školní docházky, o odchodu ze školy, tlak, teplotu, rosný bod, náladu administrátora apod. Tento supersoft již celá léta nefunguje pod normálním userem ve win, musíte být správce. Opakuji, že wine není řešení, je to příliš unstable a protože studijní oddělení používá bakaláře i tohle, opět zde musí být win.
důvod pro win č.3
Office. Tohle není ani tak o widlích jako o softu. Neustálé boje s open(libre)office. Mě nejde tohle pptx, tenhle dokument vypadá jinak, když si tu něco napíšu, tak mi to doma nejde, poslal jsem mail tam a tam a oni mi to vrátili, udělejte s tím něco apod. Uživatelé prostě chtějí to co doma, v současné době tedy hlavně mso2007/10. Čili ani opensource/free soft to nemá jednoduché.
důvod pro win č.4
Datové schránky a nutnost vést spisovou službu s nimi provázanou a (trochu)fungující jen pod IE. Formuláře o zraněních během výuky, které se odesílají přes net a musí se vyplnit a digitálně podepsat, typ ZFO.
důvod pro win č.5
„Já tam nechci dvě lišty.“ Ano, gnome a obecně nutnost pokud možno nic neměnit, ikona jinak velká či na jiném místě je problém.
důvod pro win č.6
Pokud nejste přímo IT škola, tak výuka IT není prioritou. Obecný názor je totiž takový, že IT je něco navíc a lidé dosud nepochopili, že je IT tak prorostlá do našich životů, že umět dobře ovládat minimálně základy, je pro uplatnění na trhu naprostou nutností. Takže se učí word, powerpoint, excel a psaní na facebooku. Někteří učitelé informatiky ovládají windows uživatelsky hůř než studenti, takže se nelze divit, že vás s linuxem pošlou do háje.
důvod pro win č.7
Soft pro evidentci majetku, účetnictví apod. Když něco dlouhá léta používáte, nebudete chtít přejít na něco jiného nehledě na možné problémy při migraci. Občas stát porodí jednoúčelový program, který si musíte nainstalovat, udělat v něm nějakou statistiku nebo jiný nesmysl a tento program nejenže vypadá jako by ho graficky navrhlo pětileté dítě, ale samozřejmě pojede jen na win, použije se jen jednou nebo napřezrok, pak se objeví něco jiného.
DověteK
Trochu se musím zastat Bakalářů. Každý rok se 2x dělá export dat pro UIV. Export je v xml, poté se dělá import na jejich stránkách, kde se tvůrci snažili o maximální nesrozumitelnost chybových hlášek při kontrole xml souboru s tím, že je přeci děsná prča hledat co to znamená v opravdu tlusťoučkém manuálu s chybovými kódy. Soubor xml neměl snad ani jednou po sobě stejnou strukturu, UIV si pořád vymýšlí změny a Bakaláři musí na toto rychle reagovat, je tedy možné, že pak nemají dostatek času na normální vývoj programu. Situaci nezlepšila ani státní maturita, do Bakalářů musela být přidána spousta dalších věcí a uživatel jen zírá, jaké hovadiny si to letos stát na nás vymyslel.
Co naopak považuji za velkou škodu je zrušení vývoje php webu pro přístup studentů a rodičů a zrušení mysql db. Místo mysql bych osobně raději viděl postgres už proto, že je asi nejblíž k mssql a php by bylo prostě fajn.
Jistě by se našla řada věcí, které jsem opomněl, ale jako příklad to snad stačí. Každého admina, který se snaží protlačit linux, kde je to technicky možné, si vážím. Neadmini aneb uživatelé by si měli uvědomit, že překlopení na linux není jen prosté nainstalování něčeho, ale je nutno řešit uživatelské účty, přístup k datům na serverech, programy, dvojí správu a nevím co všechno a tohle je možné jen tehdy, pokud k tomu máme požehnání vedení a nejlépe i státu. Toto však nevidím jako reálné.
Vystihl jste to naprosto přesně (nepíšete náhodou o naší škole?).
Doplnění bodu 6.
Na SŠ používáme SW, který na ničem jiném než Windows nepojede. Celou paletu od Adobe, Autodesku, Avidu atd. Světlá výjimka je Mathematica. Tento SW je mnohdy „tahákem“, proč jít studovat k nám. V tomto světle je Linux takový exot, hračka, zpestření…
Skoro bych to viděl, že Linux si na žákovských počítačích může dovolit jen základní škola. Žádný speciální SW, krom toho základního používají akorát tak 10 let staré multimediální CD od Terrasoftu. Žáci jsou ještě tvární, nedeformovaní okolím. Problém je ovšem se správci. Počítadlo počtu škol se schopnými správci je stále jednociferné. A i ti to navíc povětšinou dělají ve svém volnu bez nároku na odměnu. Moc si jich vážím, neb na vlastní kůži vím, co tato práce obnáší. Kolik večerů a nocí u SSH terminálu. Kolik práce o prázdninách (během školního roku již nic zásadního neuděláte).
Budiž nám prozatím útěchou, že na otázku: „Jaké znáte operační systémy?“ 8 z 10 studentů SŠ odpoví krom Windows a MacOS i Linux (ověřeno na vzorku cca 60 prváků).
„Počítadlo počtu škol se schopnými správci je stále jednociferné.“
Chcete rict, ze v cele republice neni ani deset skol se schopnymi spravci?
Urcite neni idealni stav, ale toto si dobri spravcove nezaslouzi a radove je jich vice nez jednociferne cislo…
Ad win software: To je problem a bude, dokud firmy nebudou delat svuj produkt v linux verzi. Pokud chcete provozovat ucebny s komercnim kvalitnim softwarem, tak linux tam byt nemuze, bez ohledu na stupen skolstvi.
Ad studenti: jsou velice tvarni a nekdy velice nevsimavi, na kompech s lxde bezne na plose nachazim ulozenou instalacku ie8-xp-x86.exe 🙂 Pokud se tyka beznych cinnosti, tak studenti OS vubec neresi.
Ad spravci: To je nas vazne tak malo? Cekal jsem trochu vetsi cislo nez devet 🙂
Trosku Vas doplnim.
Ad Bakalari: Momentalne nejjednodussi a nejlevnejsi reseni na trhu. Vyvoj asi nedelaji profici na plny uvazek a proto vysledek podle toho vypada. Nastesti tento povinny win server lze provozovat virtualne na linux serveru.
Ano Office: S office je trochu problem, lidi to nakradou domu a pak to chteji i v praci. Nastesti se ledy hybou a cim dal vice studentu uz opravdu doma pouziva openoffice. Bezny ucitel se uz nepreuci, pokud nebude muset.
Ad datove schranky a spisovka: Datovka pod linuxem normalne funguje, spisovek pres web prostredi je nekolik, stredni skoly ted maji zrovna jednu povinne zavedenou a cela funguje na serverech zrizovatele pres prohlizec, nutne ne jen pres ie.
Ad ucitele IT: Vetsinou jsou jen uzivatele a pokud tomu rozumeji vice, pak nechteji zadarmo utracet svuj volny cas. Pro zbyle ucitele je IT nutne zlo.
Ad ucetnictvi: To je trochu vetsi problem, ekonomicky soft vcetne evidence majetku je potreba neustale aktualizovat dle platnych zakonu a vyhlasek. Coz nebude nikdo delat zadarmo. Cili komercni firmy maji svuj produkt na trhu leta a k tomu ustalenou win/dos klientelu, nemaji tudiz duvod neco v tomto smeru menit. Pokud by ovsem takova firma vytvarela svuj produkt i pro linux, beznym ekonomickym uzivatelum by to bylo jedno, hlavne ze soft budou umet spustit a prace v nem bude stejna. Na OS uz tak moc nezalezi.
Ad stat: Stat je sice zkostnately, ale meni se to k lepsimu, je zcela bezne jiz dnes stahnout formulare i v opendocument verzi. Plus podpora dalsich OS pro sluzby typu spisovka a datova schranka.
Díky za velmi přínosný komentář. Budu nad tím přemýšlet, v některých bodech to je otázka systému, a ne konkrétní školy (to jsem tušil).
Nevím jak je tento seminář navštěvovaný, ale asi jo, když je to 12. ročník, ale když se dívám na to kdo tam učitelům předvádí software, tak je jasné, že učitelé o open řešeních nic nevědí.
Zkoušeli jste se „dostat“ na takovou nebo podobnou akci?
http://pachner.cz/html/akce/Zlenice11/program.htm
Tohle chápu jako víceméně firemní akci výrobců vzdělávacího softwaru – uzavřeného. Nemáme ambice a odvahu lézt tzv. do jámy lvové. Jezdíme na Počítač ve škole a na jiné konference.
Ve školách (v ČR) podle mě chybí u zaměstnanců jakákoliv motivace o cokoliv se snažit, takže to pak podle toho taky vypadá…