Skupina 45 národních i nadnárodních organizací podala stížnost proti kvalitě testů určených učitelům, které podle nich preferují uzavřený software. Testové otázky ve velké míře pracují s konkrétními obchodními značkami a konkrétními programy. Minimum z nich je přitom z oblasti svobodného softwaru.
Svobodný software je přitom pro nasazení ve školství ideální, a to nejen díky tomu, že je možné ho získat bezplatně, ale také díky rozšiřitelnosti, nízké dostupnosti, legalitě a dalším výhodám. Podle Karstena Gerloffa, prezidenta Free Software Foundation Europe, nemá uzavřený (proprietární) software ve školách místo a nutit učitele k jeho používání je nezodpovědné.
Zástupci organizací také tvrdí, že ministerstvo, které testy publikovalo, jedná protizákonně, protože veřejné instituce jsou povinny zohlednit použití svobodného softwaru. Zároveň také vypracovali verze otázek a odpovědí, které nejsou vázány na konkrétní software.
Jestliže existují osnovy, systém vzdělávání a tak dále, někdo si s tím dá práci, pak by měl hledět na to, aby to mělo nějaký smysl a aby se vystříhal všelijakým nejapnostem.
Nicméně nechápu, proč by svobodný soft měl být méně dostupný než proprietární, jak je v článku uvedeno.